lørdag 21. juni 2014

Ona - Bjørnsund - Bud

19 -21 juni

Vi seilte fra Gåsholmen utenfor Ålesund med destinasjon Ona fyr. Det var regn i luften og etter en skogstur med skipskatten på Gåsholmen, hvor det forøvrig ikke var noen gjess å se, motra vi utover. Ingen seilvind i dag. Laber bris i feil retning (igjen)

Ona

Norges sydligste levende fiskevær med rundt 20-25 fastboende personer. Det lille øysamfunnet har en liten sommerkafe, flere overnattingstilbud og to keramikkverksteder. Ona Fyr (1867) er rødmalt, 15 meter høyt og står plassert på Onakalven som er øyas høyeste punkt. Det er mulig å komme opp til fyret, og herfra er det en fantastisk utsikt ut over havet og inn mot fastlandet. Husøya forbindes til Ona med en liten bru. På Husøya ligger et lite kapell med gravsted og en lang sandstrand. Dette øysamfunnet er verdt et besøk. Så tidlig i sesongen var vi eneste besøkende m båt.  Et par tyske ungdommer kom m fergen. Sønnen i fyrvokterboligen kom vi i prat med og han lånte oss krabbeteiner og anviste fiskeplasser. Det var dog for sent for oss, som ikke hadde spist middag, først å skaffe åte, deretter sjøsette jolla og så sette teiner i ukjent farvann med andres redskap. Klokka viste 23.30 -  Synd det når vi fikk så godt tilbud - sjøl om guten sa "det er berre eit kast på moloen så har dokker fisk- og sola går ikkje ne før klokka tolv " - Vi tok allikevel til fornuften og utsatte godsakene til en annen anledning, gikk ned i båten og spiste kylling. Men først en kveldstur rundt på Ona.Vi lar bildene tale for seg selv......

Pus kunne ligge og studere måker og krekkjer i timevis
Men de var jo også et studie verdt ...

Garden på Husøya
Storhavet var rolig i dag

Steffogarden fra 17 hundre

Utenfor moloen faller sjøen til ro

Ona ligger helt ut mot storhavet. Moloen ble vikitg for Onafolket

Per øver opp pus til å bli  hund - den daglige løpeturen  går bedre og bedre...
Gravlunden på Husøya. Her kan man finne roen til evig tid...

Fyret var under oppussing nå. Romsdalsmuseet hadde overtatt ansvaret
Ona er kjent for sine frodige hager - tilogmed markblomstene vokste rett opp av den lille asfalten som var der

Vi ble en ekstra dag og gikk rundt hele Ona + Husøya som er forbundet med hverandre med en liten bro.
Tiltross for den lille husstanden har øyene hver sin velforening - selv om øyene er forbundet med en 10 meters bro. Alle vi møtte var utrolige gjestfrie og fortalte villig vekk.
Takk for oss Ona vi kommer gjerne tilbake

Bjørnsund

Litt lenger "oppi gata" ligger øysamfunnet Bjørnsund. Det er visstnok enda mer bevarte bygninger fra værtiden der. Historien om Bjørnsund er at de fire øyene bestod av to fiskevær som etterhvert vokste seg fram til et bærekraftig handelssted. Så sent som i 1961 ble det bygget skole her ute, men fra 1968 ble øyene gradvis avfolket. Det ble vanskelig å opprettholde kravene om en moderne infrastruktur.I dag fungerer stedet som fritidssted og sommerboliger. Vakkert. Vi var bare innom en snartur.

Inn mot Bjørnsund med Romsdalstinder i bakgrunn

Trange hyggelige våger

Bud

Vi la oss til i Bud på fastlandet for natta. Her hadde vi brygga for oss sjøl, og forsåvidt også Bryggehuset, som stengte kl. 20...vi rakk akkurat å få oss en bakalao og en fiskesuppe. Litt lat dag.
Holmetur for pus endte i et forrykende regnvær....
Vi køya tidlig for å posisjonere oss for Hustadvika lørdagmorgen kl.0600. Den beryktede havstrekningen med alle grunnen og sjøbrottene, - ok å komme over uten for mye vind.

Ingen trengsel i gjestehavna

Ikke bare bare å gå på Holmetur - man skal se hvor man går

Hvor lenge gidder man å vente på at en markmus kanskje dukker opp igjen ? - LENGE......