mandag 7. juli 2014

Træna

4 - 7 juli

Gåsvær - Træna med besøk både på Husøya og Sanna

Vi har fått et luksusproblem. Godværet har kommet !  Det er så mye vi har lyst til og så mange spennende destinasjoner i området, og foran oss. Samtidig har vi bestemt oss for å ikke jage rundt som "løype-turister"
Vi har følgende føringer og ønskeliste:
  • ta ting som det kommer
  • utnytte vinden
  • bruke kroppen hver dag
  • ikke stresse
  • ligge i ro på stille dager
  • ta distanser og seile når vinden er riktig
  • stå opp tidlig når det er riktig og nødvendig
  • ta det med ro og sove lenge når det er riktig og trengs
  • besøke steder som er unike
  • jolletur blant småholmer - tusle barbent på en hvit strand...
  • gå på topper når det er klarvær
  • gjøre vedlikehold, "planleggingsarbeid" og reparasjoner når det er død-tid og dårlig vær...
Problemet er bare at vi er nå kommet midt i smørøyet på Helgeland, været er strålende. Vinden er enten ikke der eller så er den plutselig noe annet enn nord, - noe som frister til å ta lengre distanser... noe vi egentlig ikke vil, fordi vi har sett oss ut noen godbiter "rett borti gata - som vi ikke kan gå glipp av.

Hva angår Irenes prosjekt "veien til A- mennesket - så kan meldes at dette går dårlig. Det er rett og slett et umulig prosjekt å ha i Nordland på sommertid. Prosjektet burde heller vært : " 5 timers søvn er nok"
Det er et kjent fenomen at nordlandsnetter fenger .... VI FÅR RETT OG SLETT IKKE LAGT OSS !
Fjellturer til 23.00 - middag kl. 00.30 ... Dette har end med at Per har gått over til å bli B.... og det får jo konsekvenser. Men det er veldig hyggelig da. Mange frokoster blir inntatt mellom 11 og 1300 og dagens etappe blir deretter. Men nå er vi i et landskap hvor vi enten ikke må bevege oss eller beveger oss lite.

Det er to hoved linjer som er viktig akkurat nå. Ta stilling til om vi skal snu - på et tidspunkt, eller om vi skal legge igjen båten for overvintring her nord. Det andre er at vi skal være så tett på Bodø at Eline kan mønstre på tirsdag 8 juli med en eller annen hurtigbåt uten for store problemer.

Etter besøket på Lånan seilte vi litt nordover et par -tre timer og la oss til på Søre Gåsvær på svai. Våknet opp til et blikkstille hav og 20 grader i lufta. Morgen badet sto vi dog over, men dusjet på hekken. Ikke et menneske å se, men vi hørte en hammer som jobbet et sted i det fjerne. Valget sto mellom jolletur og slaraffenliv i øyriket, og "finne seg ei strand"... eller å sette seil på den østlige vinden som kom sigende.
Ut til Træna å vinden, ble valget. det er nok av småøyer og jollemuligheter...

På vegen ut av øyriket var vi vitne til mange flotte steder som enten var idylliske og godt ivaretatt, dog litt stille - tidig sesong, eller helt forlatt og forfallent...
Utsikt til Lovund i nord, og de syv søstre som vi nå hadde fin vinkel på var dessverre hadde tyllet eg inn i varmedis...

Fiskevær billig til salgs, - noe oppussing må påregnes. Mange av øyene bærer preg av tidligere aktiviteter, - noen steder sees tydelig aktivitet av sesongboere som snekrer og står på, andre steder er det øde og forlatt. Nok å ta av.

Overfarten til Træna ble litt huskete. Noen benyttet anledningen til å slappa av....

Vinden dro seg opp til frisk - før ankomst Træna - Husøy. Vi stupte inn i nærmeste havn, dvs inn på Husøya, selve havna i sentrum . Skjønt sentrum ?? Stille og rolig. Det viste seg at det var mye utbygging og greier i havna, men vi ble der over natta. Og våknet til et fantastisk vær. Da flytta vi oss over til nabo øya Sanna.

Spasertur og overblikk over lokale forhold. Her er det en som har sett seg lei på nordavinden. Vi trodde først det var en underlig måte å starte husbygging på, men det er altså en terrasse....

Fredag kveld og Kvartfinale på Kro-E - med en god halvliter og lokal ungdom - samt en grusom pizza...som vi angra på i flere timer etterpå

PÅ veg hjem fra Kro-E - flott himmel over naboøya Sanna - det kjente Træna profiler- med Trænstaven til høyre
Vi ble bitt av nordlandsnetter-basillen og gikk en lang tur

Trænstaven. 348 moh. Ikke lett tilgjengelig. Men klatre-bar for erfarne fra vestsida. Vi sto over.

Lørdag 6 juli

Vi kastet loss og tok båten over til Sanna. Dette er øya som har den karakteristiske Trænaprofilen. Her er Kirkehellern som blir benyttet som "arena" for konserter under Trænafestivalen, Trænstaven, sandstrender , rullestein-strender ut mot havet. Et bittelite samfunn. Det går en turistbåt ut hit i sesongen.
Vi hadde egentlig tenkt bre å se - kanskje gå i land å se på Kirkehellern. Men ble hele dagen og virkelig "tok" hele Sanna i favn. Idyllisk.
Dag to -Over til Sanna og ankring i moloen ved nydelig strand
Vi gikk Sanna rundt. En tur på et par timer. Stien var ikke alltid lett å se, men heldigvis var det fjære sjø, og "baksida" var grei nok.Variert terreng og mye vakkert. De røffe toppene er annerledes fra forskjellige vinkler
Her på vestsida går stien langs klippene

Noen har kanskje fått med seg at vi har manglet en kulefender, ikke i Måløy , nei der fikk vi ikke, ikke
fikk vi det i Rørvik heller ....men nå hadde vi egentlig gitt opp dette før Bodø - men HER på stien lå den.
Vi tok med noen reservedeler.....

Kirkehelleren. Brukt til bosetning , gravplass,møtelokale, nå også  konsertlokale

Helleren har en naturlig "prekestol"

Etter rundturen måtte vi også ta en av toppene. Det ble "Kjølen " på 243moh. Stien var bratt men lett å gå, forsvaret hadde sørget for god wire.... Lille LYKKEN skimtes nede mellom moloen
Utsikt nordøstover mot Svartisen

En bra pust i bakken -Østover - mot Lovund
Vestover - mot ....

På toppen - Det lenge hemmelig anlegget til  Nato. Hvem skulle tro at det var en tunnel i disse fjellene. Ikke synlig fra bakken. Vi hadde lest om det, og hadde hodelykter med, tok vegtunnelen ned. Merkelige greier.
Vel nede i lavlandet måtte vi bare bade i det krystallklare vannet. Stranda på Sanna.... Iskaldt, men godt allikevel
Godt bad, men kaldt.... kanskje 12 grader ..?

Vi valgte å bli over natta - men måtte ta båten ut til baksida for å ha sola - ned i havet... vi var nå så tett på POLARSIKELEN AT DETTE MÅTTE FEIRES MED FORBEREDT SJAMPISS.
Det ble litt sjø der på vestsida, så det ble med måltidet og opplevelsen.. og vi gikk tilbake og ankret på stranda innafor moloen. Vi la oss tidlig...01.00

Polarsikelskål.... Nå har vi snart seilt 1000 nautiske mil.

Sannafjellene fra vest - toppen til høyre er den vi var på

Flott dag - litt slitne knær på Irene - men veldig fornøyd med Trænadagen vår
Vi er tett på å runde 1000 nautiske mil - har kun hatt seildress på i to dager...Regn har vi så godt som ikke hatt ,kun et par skurer, og ingen tekniske problemer av neveverdig karakter. Livet med skipskatt ombord har gått over all forventning. Og det er ekstremt hyggelig.
Vi har vært underveis i tre uker i dag....